Trouble Shooting‌ ساده در Switching‌

نوشته شده توسط بهادر اکرمی در 5 ژانویه 2014

گاهها پیش می آید کامپیوتری را به یک نود شبکه وصل می کنیم اما بر روی علامت شبکه در کنار ساعت ویندوز یک علامت ضربدر  قرمز رنگ را نشان میدهد که به معنی قط بودن ارتباط با شبکه می باشد.

“طبیعتاً به این فکر می افتیم که احتمالات به وجود آمدن مشکل را بررسی کرده و ببینیم کجای کار ایراد داره و همه احتمالات از سوکت پشت کیس تا پورت روی سوئیچ را چک می کنیم و شاید کانکتورهای جدیدتری رو به کابل پرچ کنیم ولی باز جواب نمی گیریم”

یه توصیه : همیشه برای عیب یابی شبکه سعی کنید  در مرحله اول ایرادات نرم افزاری را چک کنیم مانند تنظیمات آدرس های IP, Default Gateway و Subnet Mask بر روی کامپیوتر مورد نظر.

برای مثال در مورد با بجای عوض کردن کانکتورهای کابل برید سراغ سوئیچی که کامپیوتر بهش وصل شده چون ممکنه پورتی که کامپیوتر رو بهش وصل کردین توسط سوئیچ Block   شده باشه، اما دلیل Block   شدن پورت:

      ۱-      پورت توسط مسئول شبکه غیر فعال شده باشد.

      ۲-      از دستور امنیتی Port Security در پورت استفاده شده است.

نکته: از دستور امنیتی Port Security به منظور جلوگیری از ارتباط افراد غیر مجاز با سوئیچ استفاده می گردد، این کانفیگ در اینترفیس های سوئیچ اعمال می گردد.

برای اطلاع پیدا کردن از این موضوع که کدامیک از موارد بالا دلیل Block شدن پورت می باشد از دستور زیر در سوئیچ استفاده می کنیم:

Cfcl(config)#show interface fastEthernet 0/1

در دستور بالا فرض بر این بود که fastEthernet 0/1 پورت Block   شده ما می باشد، با اجرای دستور اطلاعاتی را به شکل زیر به ما نشان می دهد:

 1

( شکل ۱)

در صورتی که پورت توسط مدیر شبکه غیر فعال شده باشد در خط اول اطلاعات نمایش داده شد می توان این کانفیگ را مشاهده کرد (کادر قرمز رنگ شکل ۱) و در صورتیکه پورت توسط یک MAC آدرس غیر مجاز Block  شده باشد اطلاعات نمایش داده شده به شکل زیر می باشد (کادر قرمز رنگ شکل ۲)

2

( شکل ۲ )

نحوه رفع مشکل:

وارد محیط کانفیگ پورت Block شده مورد نظر می شویم و از طریق دستورات زیر پورت را یکبار Down و یکبار Up می کنیم تا مشکل حل شود.

Cfcl(config)#interface fastEthernet 0/1

Cfcl(config-int)#shutdown

Cfcl(config-int)#no shutdown

Cfcl(config-int)#exit

لازم به ذکر است که این روش هنگامی قابل استفاده است که ما مجددا همان کامپیوتر مجاز را به پورت مربوطه متصل کنیم. در غیر این صورت باید از روش های دیگری مانند حذف کانفیگ های قبلی از روی پورت استفاده کرد.

دیدگاه‌تان را ارسال کنید ...

شما باید وارد شوید تا بتوانید دیدگاه‌تان را ارسال کنید.


طراحی قالب توسط: بهادر اکرمی